פרויקט "השבת אבידה"

איתור בעלי נכסי האפוטרופוס הכללי

נכון ל-2022 מנהל האפוטרופוס הכללי יותר מ-15,000 נכסים בשווי מוערך של 7.5 מיליארד ש"ח

קרוב משפחה שלי מופיע ברשימת הנעדרים של האפוטרופוס, מה עלי לעשות כדי לקבל את הנכס?

ראשית נציין כי מטרת הפרויקט היא איתור בעלי הזכויות בנכסים עזובים ועדכונם לגבי זכויותיהם. לעת עתה הפרויקט אינו כולל סיוע או שירות בתהליך הרשמי להשבת הנכס לבעליו ואנו מותירים בידי כל בעל זכות בנכס כזה את ההחלטה אם וכיצד לפעול בעניין זה.

עם זאת נפרט להלן את המלצתינו לדרכי פעולה אפשריים, שכמובן אינם מהווים יעוץ משפטי ונמסרים באופן בלתי מחייב ולשיקולכם האישי.

שלב 1 – הצלבת מידע

במידה וגיליתם באתר שם של קרוב משפחה שהלך לעולמו ואתם מעוניינים לבדוק את זכאותכם לקבלת הנכס מידי האפוטרופוס הכללי, הפעולה המומלצת הראשונה היא כמובן לנסות ולברר במידה גבוהה ככל הניתן של ודאות כי האדם אשר שמו מופיע כבעל נכס עזוב הוא אכן קרוב משפחתכם ולא אדם אחר באותו שם. לצורך זה כדאי לנסות ולברר כמה שיותר פרטים על קרוב משפחתכם המדובר ולבצע הצלבת מידע מול המידע (המועט אך קיים) שמפרסם האפוטרופוס הכללי.

שלב 2- התארגנות

במידה והגעתם למסקנה כי הסבירות כי מדובר באותו אדם היא גבוהה יחסית, מומלץ לפנות לכלל היורשים הידועים של אותו קרוב משפחה ולארגנם במסגרת משותפת לתיאום וקבלת החלטות. נציין כי חוק הירושה בישראל קובע כי לצורך הוצאת צו ירושה יש לעדכן ולהחתים את כלל היורשים של הנפטר. 

שלב 3- איסוף מסמכים

לאחר שהתארגנתם יחדיו מומלץ לפעול לאיסוף כמה שיותר מסמכים הנוגעים לקרוב משפחתכם (ויורשיו) ונכסיו: מסמכי זיהוי, צוואות, צווי ירושה, נסחי טאבו, מסמכים פיננסיים וכן הלאה.

שלב 4 – ייעוץ משפטי

ברמה העקרונית ניתן לפנות לאפוטרופוס הכללי לגבי נכס הנמצא בניהולו גם ללא יעוץ משפטי, אולם בהתחשב בעדויות לא מעטות על רמת הקפדנות וההיצמדות לנהלי בירוקרטיה בה נוקט האפוטרופוס הכללי בפניות מסוג זה (וככל הנראה בצדק), מומלץ להקדים לפנייה יעוץ משפטי ראשוני.

פנייה לייעוץ משפטי נועדה לספק לכם מענה מקצועי לגבי דרישות החוק והתקנות בתהליך השבת נכס לבעליו וכמובן התייחסות ספציפית לגבי חוסרים במידע שאספתם, מסמכים נדרשים וכן הלאה. חשוב לציין שבשלב זה אין צורך בהסכמה על ייצוג משפטי בפנייה לאפוטרופוס אלא בקבלת ייעוץ ראשוני בלבד. פנייה לקבלת שירות ייצוג משפטי עדיף לשקול לאחר קבלת מידע רשמי ומבוסס יותר לגבי ערך הנכס המדובר, עלויות נדרשות וכן הלאה.

שלב 5- פנייה לאפוטרופוס הכללי

מידע מפורט לגבי אופן הפנייה לאפוטרופוס לגבי נכס מסוים, מסמכים נדרשים, אופן הטיפול בפנייה וכן הלאה ניתן למצוא באתר האפוטרופוס הכללי.

מספר תיקי נכסים באתר
1015
מספר תיקים פתורים
14
מספר תיקי נכסים בניהול האפוטרופוס
15,892
יצירת קשר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לכתבות נוספות